Your Custom Text Here
Exposition personnelle
du 17 au 21 Octobre 2023
avec l’aimable soutien de Wise Women et Forest
A l’issue de mon exposition personnelle Au risque de se perdre présentée en Chine aux musées de la photographie de Pékin et de Xiamen en 2022, l’ensemble de mes œuvres photographiques ont été détruites. Acte certifié par la réception d’un lien we-transfer dans lequel un dossier cède un ensemble d’images prises au portable représentant les photographies jonchées au sol, lacérées, défigurées à coup de cutter et de marteau. Âpre réception, tant par le témoignage du geste accompli, que du sujet meurtri. « Au risque de se perdre” fût une exposition entre document et fiction, retraçant le destin hors du commun d’une carmélite entre 1930 et 1965.
Face à cet état des lieux, où la mémoire de la mémoire d’un destin retrouvé vint à être réduite à un simple dossier d’images inertes, disloquées sur mon écran d’ordinateur, je me suis intéressée au concept de ruine.
Selon Chateaubriand, « il y a deux sortes de ruines, l’une l’ouvrage du temps, l’autre l’ouvrage des hommes”. “les premières n’ont rien de désagréables (...) les secondes ruines sont plutôt des dévastations que des ruines; elles n’offrent que l’image du néant sans aucune puissance réparatrice » Dans ce contexte d’anéantissement à l’issue de cette exposition passée, l’œuvre persiste pourtant, au vu du caractère reproductible de ces photographies. Hors, dès lors, restreintes à un fichier numérique sauvegardées sur un disque dur. La poétique de la ruine semble en conséquence imaginaire.
L’exposition Oeil ouvert et Cœur battant cherche néanmoins à révoquer « cette image du néant » en restituant le cheminement de la traversée des œuvres. Dans un apparent chaos que seule la tempête déchaîne, deux phares lumineux comme repères éclairent ce voyage fictif révèlant des œuvres entre photographies-peintures-sculptures et collages dont trois photographies reproduites sous forme de reliques issues de l’exposition présentée en Asie: Liberty, ML flow, Tempest.
Le mur est telle une jetée verticale, sur laquelle déferlent sensiblement des figures instables traversées par des forces insondables. Des images irrésolues, dissoutes dans une écume féconde perlent entre disparition et apparition.
L’exposition interroge plus universellement - après la ruine qu’en est-il ? A partir du «néant» quels « devenirs » ? Pour reprendre plus justement la question du philosophe G.Deleuze et à compter de ce que l’on cherche à préserver, ou au contraire à oublier de nos histoires, de l’Histoire; « Quels devenirs nous traversent aujourd’hui ? »
Penser la ruine c’est interroger notre présent, ce « je ne sais quoi »* en chemin, en train de s’écrire, entre incertitude et projection. Posant invariablement la question de cette représentation à venir - avenir. En d’autres termes quelles sont les graines que l’on sème oeil ouvert et coeur battant ?
*Jankélévitch
Exposition collective des artistes en résidences Wise Women
JEUNE FILLE A LA FENÊTRE 2023
Toile, plaque aluminium, print, aimants-céramiques
145 x 215 cm
Actuellement à la Galerie RUPTURE - jusqu’au 13 MAI
24 rue du Vertbois - Paris 3 / Mardi au Samedi horaire 14H -19H
Carte blanche donnée par la galerie RUPTURE à l’artiste Daphné Navarre, l’exposition de collages inédits «Feeling, thoughts and so...» enrobe autour de la figure de Marilyn Monroe ses thèmes de prédilection que sont l’archive, la mémoire, le sentiment. Ainsi, à partir d’une œuvre réalisée en 2014 effaçant la figure de Marilyn Monroe, l’artiste a placé sur cet écran “vide”
un texte extrait de son journal intime annoté de titres de chansons américaines des années 50. Les collages présentés ici, réalisés entre 2016 et 2023 s’imposent comme une sélection issue de cette liste comme fil conducteur. En échos à la fragilité de ces fragments temporels acrobatiquement agencés, les collages de Daphné Navarre ne tiennent qu’à un fil, celui des aimants -céramiques soutenant de manière tenue ses images lacunaires à la surface de plaques d’aluminium où se reflètent comme en suspens les lumières et mouvements environnants.
Jonathan Chauveau - Friggiati
Solo show ‘‘AU RISQUE DE SE PERDRE ’’
Curator Mehdi Brit / avec le soutien de l’Institut Français de Pékin, l’ Ambassade de France en Chine
Photography Art Center / Bejing - Pékin - China May 5 - July 2. 2022
Three Shadows - Contemporary Art Center / Xiamen - China July 7 - September 5. 2022
——————————————
L’ exposition AU RISQUE DE SE PERDRE présentée au Musée de la Photographie de Pékin et au Musée de la Photographie de Xiamen en Chine, est née d’une invitation du commissaire et attaché culturel Mehdi Brit, à l’occasion du Festival Croisement France /Chine orchestré et soutenu par l’Ambassade de France et l’Institut Français en Chine. Cette invitation m’a donné l’occasion de poursuivre mes investigations autour de la narration d’un récit qui s’écrit à partir de mémoires et de traces oubliées ,retrouvées.
Pour cette exposition personnelle, je suis partie d’une histoire semi-biographique, issue d’un roman de l’auteur américaine Kathryn Hulme, publié dans les années cinquante. Il y conte le destin d’une Carmélite entrée au couvent dans les années trente dont la majeure partie de sa vie vouée à Dieu, se voit dix sept ans plus tard, renier ses voeux et ainsi quitter le Carmel. Intriguée par ce départ, au lendemain de la seconde guerre mondiale en 1945, mes recherches quittent le roman pour des investigations autour de l’origine de ce livre et de son auteur. La découverte de deux destins fascinants et hors du commun me conduisent à vouloir retracer la vie de cette Carmélite à partir de ce roman témoin et des documents retrouvés.
A la fois intime et en résonance avec notre époque, cette exposition interroge en filigrane la question identitaires et ses remaniements face aux croyances et injonctions que toute idéalisation assujettie. AU RISQUE DE SE PERDRE, envisagé comme un premier volet d’exposition, offre, à travers un corpus d’images photographiques dissonant temporellement et stylistiquement une histoire où la quête indicible de la réalisation de soi, semble ne pouvoir s’affirmer autrement que par le passage temporaire et silencieux de la dissolution du moi.
Par le moyen d’un assemblage de sources photographiques d’archives solarisées, de collectes photographiques personnelles et de collages inédits AU RISQUE DE SE PERDRE invite le spectateur lui-même à se perdre dans une traversée où le médium photographique retrace un pan de l’ Histoire, et une histoire en particulier.
ENGLISH VERSION
The exhibition AU RISQUE DE SE PERDRE presented at Museum of Photography Beijing and Museum of Photography Xiamen in China, was born from an invitation from the curator and cultural attaché Mehdi Brit, on the occasion of the Festival Croisement France / China orchestrated and supported by the French Embassy and the French Institute in China. This invitation gave me the opportunity to continue my investigations around the narration of a story that is written from memories and forgotten or found traces.
For this personal exhibition, I started with a semi-biographical story, taken from a novel by American author Kathryn Hulme, published in the 1950’s. It recounts the destiny of a Carmelite woman who entered the convent in the 1930’s, who dedicated most of her life to God, but seventeen years later, she renounced her vows and thus left the Carmel. Intrigued by this departure, after the Second World War in 1945, my research leaves the novel for investigations around the origin of this book and its author. The discovery of two fascinating and unusual destinies lead me to want to trace the life of this Carmelite from this witness novel and the documents found.
Both intimate and in resonance with our time, this exhibition implicitly questions the question of identity and its changes in the face of the beliefs and injunctions that all idealization subjects. AU RISQUE DE SE PERDRE (AT THE RISK OF SE LOST), considered as a first part of the exhibition, offers, through a corpus of photographic images dissonant temporally and stylistically, a story where the unspeakable quest for self-realization seems unable to assert itself otherwise than by the temporary and silent passage of the dissolution of the self.
By means of an assemblage of photographic sources from solarized archives, personal photographic collections and unpublished collages AU RISQUE DE SE DERE invites the viewer to get lost in this exhibition where photography becomes a medium, in the service of a piece of history, and a story in particular.
Print on canvas, newspaper, magnets .
210 x 150
Group show Some of us, an overview on the French Art Scene
curated by Marianne Derrien and Jérôme Cotinet-Alphaize
Kunstwerk Carlshütte - Germany - 2019
Vidéo 4 minutes
2 dancers, a song, and a set that meets for the first time.
A simple story that has no history.
Beginning with an ending that returns to the beginning , such a loop.The transition from one world to another by the simple lighting, offers the viewer a contemplative transparency preventing the mystery and the enigma to be revealed .Through this activation of "emptiness" the event does not occur.
Dancer Marioara Dumitrita Cheptene & Steeve Gaudet
Production Partizan
Galerie Hussenot / Paris - 2012
Installation in situ
wood, coton, spray, aluminium, light
Curator Marc Olivier Wahler & Kattel Jaffrès
Palais de Tokyo. 2011
Serie / Photographs
Limited edition / Bernard Chauveau Edition
2013
Serie / Photographs on aluminium board - post card - magnets
2014 - 2019
Group Show 3A Project
with Kadar Brock, Sachin Kaeley, Daphne Navarre & Amikam Toren
Bodson Gallery, Brussels - 2014
performance MUSES, 2016 was held at the musée de L’Orangerie in Paris, inside the room where Claude Monet’s Nympheas are permanently exhibited. The two circular rooms architecture has been conceived especially by monet to display his biggest paintings in order for them to be viewed at a 360° angle. Making the space into a cinematic one almost temple like. Monet’s lifelong had the angst of lack of inspiration.
This performance interpreted the space as a temple inhabited by the 4 performers that symbolizes muses, famously creatures that brings inspiration. One of the muses is singing an opera aria, while the other one « the oracle » is in a state of meditation, the 2 other ones are creatures inviting the viewer to inhabit the temple and discover the oracle.
Collaboration with Ylva Falk choregrapher & Alex June Singer
Performance - Musée de L'Orangerie - Paris - 2016
Fondation Cointreau
sculpture
white steel structure
disposed in a field near a roundabout of a country road. It appears through the night car headlights, and as quickly disappears into the night.
Centre d'art Albert Chanot - Ile de France - 2014
Film 10 min
Made with the excerpts of more than sixty films of the history of cinema, Chabada-bada, restructures the actions of each excerpts to form a newly composed narrative. From its accute attention to details taken from different films, the new film invites the viewer to decipher the story an encounter.
Group show In a Sentimental Mood with Felix Gonzalez-Torres, Jiri Kovanda, Myriam Mechita, Daphné Navarre, Marylène Negro, Jack Pierson, Alessandro Raho, Jimmy Robert.
Curated by Vanessa Desclaux
Galerie des galeries - galeries Lafayette - Paris- 2013
According to the same principle as the installation Singapore Marina Bay presented at the Palais de Tokyo in December 2011, Inn recalls the memory of the passing exhibited art work presented in one of the rooms of Villa Arson Art Center.
Curators/ Jean-Michel Baconnier, Christophe Kihm, Eric Mangion, Florence Ostende et Marie Sacconi.
Group show Les archives sauvages / with Eva Aeppli | Bertille Bak | Andrea Cera | Patrick Everaert | Christoph Fink | Ryan Gander | Susan Hiller | Christoph Keller | Mike Kelley | Alexandre Lenoir | Matt Mullican | Daphné Navarre | Anna Opperman | Dan Peterman | Julien Prévieux | Kit Rangeta | Michael Riedel | Alain Rivière | Ian Simms | Jules Spinatsch | Tatiana Trouvé | Patrick Van Caeckenbergh | Franz Erhard Walther Collectif(s) d'artistes : Collective JukeBox | Joana Hadjithomas & Khalil Joreige | Sylvie & Chérif Defraoui | Tamara de Wehr & Joshua Burgr |
Nice / Contemporary Art Center Villa Arson / 2012
.
Installation - photography
84 x 69 cm
impression numérique, acier, bois, rhodoïde, agrafes
Group Show Blind Marché curated by Samuel Boutruche Paris
Le Consulat / paris - 2018
Wood - white lacquer paint, white paint
130x130x130
Curaror Lara Pan
Bodson gallery Brussels - 2014
This installation is about the immediate history of the past exhibitions at 40mcube. By using a visual classification similar to the ones used for an archeological dig, a selection of artworks exhibited in the space are revealed. Here, the sign is a diagonal line drawn onto various medias (wood, canvas, floor) it represents the scale 1 of the location in which each work was shown. Some medias are made of original fragments of works that were presented.
This installation is designed as an archeological dig, revealing clues, fragments, shapes, whose content has diseappeared.
Installation Red Hill / Frac Bretagne & 40mcube / Rennes / 2013
Curator / Anne Langlois
Group show with Lara Almarcegui, Wilfrid Almendra, Bruno Botella, Carol Bove, Étienne Chambaud, Pascal Convert, Piero Gilardi, Ann Guillaume, João Maria Gusmão & Pedro Paiva, Louise Hervé & Chloé Maillet, Laurent Le Deunff, Beat Lippert, Benoît Maire, Mathurin Méheut & Yvonne Jean-Haffen, Benoît-Marie Moriceau, Armand Morin, Daphné Navarre, Christophe Sarlin, Lucy Skaer, Virginie Yassef
« From past performance, only words remains, sentences appears one after the other, like a picture scroll:
It was cold, I was a flower.
The harp played, but the wind deflected its music.
The wall was white and gradually tennis balls marked it with red ocher but flowing.
The sound of the ball against the wall, the sound of the ball against the crucifix.
The Flower was dancing, unfolding.
It had to be magical.
The play of the reflections.
The fragile silk of the nightgown.
We looked at each other fixedly.
The Kiss of the deer.
The Silence.
My voice broke ».
In the work of Daphne Navarre, the performance is part of a laboratory which oscillates between the experience and the aesthetic formulation. The artist proposes a personal cabinet of curiosity, in which the fragments of past performances, become both objects of presentations and tools to be used for a new action. In reclaiming the footprint as a sign that defies temporality, Daphne Navarre turns the performance and its memory, into a territory constantly defying the traditional value and the dogmatic interpretation of an art piece.
Mehdi Brit.
Group show Empreintes et passages à l'acte / with Anna BYSKOV, Hsia Fei CHANG, Marcelline DELBECQ, Romina DE NOVELLIS, Nicolas FENOUILLAT, F2/Francine FLANDRIN, Igor GRUBIĆ, Louise HERVE et Chloé MAILLET, Jonathan MEESE, Natsuko UCHINO, Daphné NAVARRE, Nicolas PUYJALON, Darren ROSHIER, Noé SOULIER
Curated by Medhi Brit
Friche Belle de Mai during Marseille European capital of culture / 2013
Follow me is a performance that offers a personal and intimate reading of the space by sharing toughts on the question of representation. With the intention to bring forward the question of feeling, of animality and of representation both in the human and the animal ... An invitation to explore the museum with different criterias than the ones proposed by the institutional visit
Curator: Mehdi Brit
Performance. Musée de la Chasse et de la Nature/ Paris - 2013
Singapour Marina Bay is an installation which precisely and chronologically traces all the artworks exhibited at the Palais de Tokyo, in one of its spaces, between January 2006 and December 2011. It correspond to 38 artists interventions. Each support, lined with black spray paint, corresponds to the size of each piece and their location within the room during their exhibition. The materials used to represent each mediums were chosen after a simple protocol; the video-pieces were represented by a projection of white light. Each framed piece were represented by plywood cuts; each painting by a cotton fabric, each bracket stand fors volumes, each black angle stands for posters and drawings, each piece of aluminium tape on the floor stands for the positioning of installations and sculptures within the space.
Singapour Marina Bay / Palais de Tokyo / Paris / 2011