Your Custom Text Here
Solo show ‘‘AU RISQUE DE SE PERDRE ’’
Curator Mehdi Brit / avec le soutien de l’Institut Français de Pékin, l’ Ambassade de France en Chine
Photography Art Center / Bejing - Pékin - China May 5 - July 2. 2022
Three Shadows - Contemporary Art Center / Xiamen - China July 7 - September 5. 2022
——————————————
L’ exposition AU RISQUE DE SE PERDRE présentée au Musée de la Photographie de Pékin et au Musée de la Photographie de Xiamen en Chine, est née d’une invitation du commissaire et attaché culturel Mehdi Brit, à l’occasion du Festival Croisement France /Chine orchestré et soutenu par l’Ambassade de France et l’Institut Français en Chine. Cette invitation m’a donné l’occasion de poursuivre mes investigations autour de la narration d’un récit qui s’écrit à partir de mémoires et de traces oubliées ,retrouvées.
Pour cette exposition personnelle, je suis partie d’une histoire semi-biographique, issue d’un roman de l’auteur américaine Kathryn Hulme, publié dans les années cinquante. Il y conte le destin d’une Carmélite entrée au couvent dans les années trente dont la majeure partie de sa vie vouée à Dieu, se voit dix sept ans plus tard, renier ses voeux et ainsi quitter le Carmel. Intriguée par ce départ, au lendemain de la seconde guerre mondiale en 1945, mes recherches quittent le roman pour des investigations autour de l’origine de ce livre et de son auteur. La découverte de deux destins fascinants et hors du commun me conduisent à vouloir retracer la vie de cette Carmélite à partir de ce roman témoin et des documents retrouvés.
A la fois intime et en résonance avec notre époque, cette exposition interroge en filigrane la question identitaires et ses remaniements face aux croyances et injonctions que toute idéalisation assujettie. AU RISQUE DE SE PERDRE, envisagé comme un premier volet d’exposition, offre, à travers un corpus d’images photographiques dissonant temporellement et stylistiquement une histoire où la quête indicible de la réalisation de soi, semble ne pouvoir s’affirmer autrement que par le passage temporaire et silencieux de la dissolution du moi.
Par le moyen d’un assemblage de sources photographiques d’archives solarisées, de collectes photographiques personnelles et de collages inédits AU RISQUE DE SE PERDRE invite le spectateur lui-même à se perdre dans une traversée où le médium photographique retrace un pan de l’ Histoire, et une histoire en particulier.
ENGLISH VERSION
The exhibition AU RISQUE DE SE PERDRE presented at Museum of Photography Beijing and Museum of Photography Xiamen in China, was born from an invitation from the curator and cultural attaché Mehdi Brit, on the occasion of the Festival Croisement France / China orchestrated and supported by the French Embassy and the French Institute in China. This invitation gave me the opportunity to continue my investigations around the narration of a story that is written from memories and forgotten or found traces.
For this personal exhibition, I started with a semi-biographical story, taken from a novel by American author Kathryn Hulme, published in the 1950’s. It recounts the destiny of a Carmelite woman who entered the convent in the 1930’s, who dedicated most of her life to God, but seventeen years later, she renounced her vows and thus left the Carmel. Intrigued by this departure, after the Second World War in 1945, my research leaves the novel for investigations around the origin of this book and its author. The discovery of two fascinating and unusual destinies lead me to want to trace the life of this Carmelite from this witness novel and the documents found.
Both intimate and in resonance with our time, this exhibition implicitly questions the question of identity and its changes in the face of the beliefs and injunctions that all idealization subjects. AU RISQUE DE SE PERDRE (AT THE RISK OF SE LOST), considered as a first part of the exhibition, offers, through a corpus of photographic images dissonant temporally and stylistically, a story where the unspeakable quest for self-realization seems unable to assert itself otherwise than by the temporary and silent passage of the dissolution of the self.
By means of an assemblage of photographic sources from solarized archives, personal photographic collections and unpublished collages AU RISQUE DE SE DERE invites the viewer to get lost in this exhibition where photography becomes a medium, in the service of a piece of history, and a story in particular.
Solo show ‘‘AU RISQUE DE SE PERDRE ’’
Curator Mehdi Brit / avec le soutien de l’Institut Français de Pékin, l’ Ambassade de France en Chine
Photography Art Center / Bejing - Pékin - China May 5 - July 2. 2022
Three Shadows - Contemporary Art Center / Xiamen - China July 7 - September 5. 2022
——————————————
L’ exposition AU RISQUE DE SE PERDRE présentée au Musée de la Photographie de Pékin et au Musée de la Photographie de Xiamen en Chine, est née d’une invitation du commissaire et attaché culturel Mehdi Brit, à l’occasion du Festival Croisement France /Chine orchestré et soutenu par l’Ambassade de France et l’Institut Français en Chine. Cette invitation m’a donné l’occasion de poursuivre mes investigations autour de la narration d’un récit qui s’écrit à partir de mémoires et de traces oubliées ,retrouvées.
Pour cette exposition personnelle, je suis partie d’une histoire semi-biographique, issue d’un roman de l’auteur américaine Kathryn Hulme, publié dans les années cinquante. Il y conte le destin d’une Carmélite entrée au couvent dans les années trente dont la majeure partie de sa vie vouée à Dieu, se voit dix sept ans plus tard, renier ses voeux et ainsi quitter le Carmel. Intriguée par ce départ, au lendemain de la seconde guerre mondiale en 1945, mes recherches quittent le roman pour des investigations autour de l’origine de ce livre et de son auteur. La découverte de deux destins fascinants et hors du commun me conduisent à vouloir retracer la vie de cette Carmélite à partir de ce roman témoin et des documents retrouvés.
A la fois intime et en résonance avec notre époque, cette exposition interroge en filigrane la question identitaires et ses remaniements face aux croyances et injonctions que toute idéalisation assujettie. AU RISQUE DE SE PERDRE, envisagé comme un premier volet d’exposition, offre, à travers un corpus d’images photographiques dissonant temporellement et stylistiquement une histoire où la quête indicible de la réalisation de soi, semble ne pouvoir s’affirmer autrement que par le passage temporaire et silencieux de la dissolution du moi.
Par le moyen d’un assemblage de sources photographiques d’archives solarisées, de collectes photographiques personnelles et de collages inédits AU RISQUE DE SE PERDRE invite le spectateur lui-même à se perdre dans une traversée où le médium photographique retrace un pan de l’ Histoire, et une histoire en particulier.
ENGLISH VERSION
The exhibition AU RISQUE DE SE PERDRE presented at Museum of Photography Beijing and Museum of Photography Xiamen in China, was born from an invitation from the curator and cultural attaché Mehdi Brit, on the occasion of the Festival Croisement France / China orchestrated and supported by the French Embassy and the French Institute in China. This invitation gave me the opportunity to continue my investigations around the narration of a story that is written from memories and forgotten or found traces.
For this personal exhibition, I started with a semi-biographical story, taken from a novel by American author Kathryn Hulme, published in the 1950’s. It recounts the destiny of a Carmelite woman who entered the convent in the 1930’s, who dedicated most of her life to God, but seventeen years later, she renounced her vows and thus left the Carmel. Intrigued by this departure, after the Second World War in 1945, my research leaves the novel for investigations around the origin of this book and its author. The discovery of two fascinating and unusual destinies lead me to want to trace the life of this Carmelite from this witness novel and the documents found.
Both intimate and in resonance with our time, this exhibition implicitly questions the question of identity and its changes in the face of the beliefs and injunctions that all idealization subjects. AU RISQUE DE SE PERDRE (AT THE RISK OF SE LOST), considered as a first part of the exhibition, offers, through a corpus of photographic images dissonant temporally and stylistically, a story where the unspeakable quest for self-realization seems unable to assert itself otherwise than by the temporary and silent passage of the dissolution of the self.
By means of an assemblage of photographic sources from solarized archives, personal photographic collections and unpublished collages AU RISQUE DE SE DERE invites the viewer to get lost in this exhibition where photography becomes a medium, in the service of a piece of history, and a story in particular.
Singapour Marina Bay is an installation which precisely and chronologically traces all the artworks exhibited at the Palais de Tokyo, in one of its spaces, between January 2006 and December 2011. It correspond to 38 artists interventions. Each support, lined with black spray paint, corresponds to the size of each piece and their location within the room during their exhibition. The materials used to represent each mediums were chosen after a simple protocol; the video-pieces were represented by a projection of white light. Each framed piece were represented by plywood cuts; each painting by a cotton fabric, each bracket stand fors volumes, each black angle stands for posters and drawings, each piece of aluminium tape on the floor stands for the positioning of installations and sculptures within the space.
Singapour Marina Bay / Palais de Tokyo / Paris / 2011